كلمة شاملة لمجموعة متنوعة من المبادرات التي لها علاقة بذكاء الأعمال المختلفة وبالتطبيقات. وبالنسبة للبعض، فهي عملية تحليل المعلومات من نطاق معين، مثل تحليلات موقع الويب. بالنسبة لآخرين، فهي تطبيق لقدرات ذكاء الأعمال بشموليته على منطقة محتوى محددة (على سبيل المثال، المبيعات والخدمة وسلسلة التوريد وما إلى ذلك). وعلى وجه الخصوص، يستخدم موردي ذكاء الأعمال مصطلح "التحليلات" لتمييز منتجاتهم عن المنافسين وقد نما استخدام مصطلح "التحليلات" بشكل متزايد لوصف التحليل الإحصائي والحسابي للبيانات المبني على التجميع والتصنيف إلى شرائح وأعداد من أجل التنبؤ بالسيناريوهات المحتملة.
Analytics has emerged as a catch-all term for a variety of different business intelligence (BI) - and application-related initiatives. For some, it is the process of analyzing information from a domain, such as website analytics. For others, it is applying the breadth of BI capabilities to a specific content area (for example, sales, service, supply chain and so on). BI vendors use the "analytics" moniker to differentiate their products from the competition. Increasingly, "analytics" is used to describe statistical and mathematical data analysis that clusters, segments, scores and predicts what scenarios are most likely to happen.